Jaké zkušenosti formovaly můj pohled na výchovu dětí?
Ve svém dětství jsem potkala velký pelmel lidsky rozdílných vychovatelů i inspirujících lidí. Vedle své rodiny i všelijaké soudružky vychovatelky a učitelky, později oddílové vedoucí, dospělé zapojené v projektu Sněm dětí ČR pro životní prostředí, rodiče svých kamarádů… Během dospívání jsem v prostředí oddílu a ekocentra přirozeně sama přešla do role vychovatele. Studium speciální pedagogiky mne přivedlo k dobrovolnické práci s rodinami dětí s handicapem. Jako osobní asistentka jsem nahlédla zblízka do mnoha rodinných příběhů, každý byl jedinečný a často vzdálený obvyklé představě o životě „české rodiny“.
Při práci psycholožky ve Speciálně pedagogickém centru a Středisku rané péče jsem se vždy řídila motem, že nejdůležitějším „odborníkem pro dítě“ je jeho rodič.
Každá rodina i škola žije svou jedinečnou realitou, ke které přistupuji s respektem, nabízím možnosti a pomáhám hledat cesty, které konkrétním dospělým a dětem dávají smysl.
V životě s mými dětmi jsou mi blízké myšlenky kontaktního rodičovství a respektující přístup, ke kterému patří láska a zájem o dítě i srozumitelné hranice a vlídná důslednost.
Vzdělání:
- Psychologie, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta
- Speciální pedagogika, specializace Edukace jedinců s více vadami, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
- Speciální pedagogika, obor Výchovná práce ve speciálních zařízeních, Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta
- Gymnázium České Budějovice
Další vzdělání:
- Základní postupy v aplikované behaviorální analýze, Masarykova univerzita, program celoživotního vzdělávání
- Základní výcvik ve VTI, Modul I a II., SPIN
- Školící a výcvikový kurz IDS-P – Inteligenční a vývojová škála pro předškolní děti
- Školící a výcvikový kurz BSID – Vývojové škály Bayleyové
- Školící a výcvikový kurz SON-R 21/2-7
- ACFS – zaškolení v užívání diagnostického nástroje
- The Intelligence and development scales (IDS)
- Kurz administrátorů testu Woodcock-Johnson: mezinárodní edice II
- Školicí a výcvikový kurz WISC-III a Vzdělávací aplikace WISC-III
- CARS – škála dětského autismu
- Diferenciální diagnostika neurovývojových poruch s důrazem na diagnostiku PAS
- Diagnostika paměti jako součást psychologického vyšetření. Užívání paměťového testu učení
- Diagnostika pozornosti jako součást psychologického vyšetření. Užívání testu pozornosti d2
- Diagnostika poruch autistického spektra
- Kresba postavy (FDT)
- Svalová progresivní relaxace (Jacobsonova metoda)
- Krizová intervence v prostředí škol
- Problematika sexuality u jedince s mentálním postižením a u jedince s PAS
- Výchovná intervence u dětí s PAS
- Práce se stresem v poradenství
- Komunikace-vedení poradenského rozhovoru
- Výchova a vzdělávání dětí s autismem I a II, Apla Praha
Praxe:
- od 2023 dosud psycholožka SVP Alfa
- od 2013 dosud psycholožka, Středisko rané péče v Pardubicích o.p.s. (externista)
- 2010 – 2022 psycholožka ve Speciálně pedagogickém centru při Speciální mateřské škole a základní škole Polička
- 2009 – 2010 asistentka pedagoga ve třídě pro žáky s kombinovaným postižením, Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené, Brno, Kociánka
- 2006 – 2009 osobní asistentka v projektu Respitní péče a dobrovolnice, Domov pro mne o. s.
- 2003 – 2008 osobní asistentka, dobrovolnice, organizátorka pravidelných výletů pro děti a dospělé s PAS, Asociace pomáhající lidem s autismem JM o. s.
- 2006 osobní asistentka, Liga za práva vozíčkářů o. s.
- 2001 – 2003 osobní asistentka chlapce s PAS a dobrovolnice Sdružení pro pomoc mentálně postiženým ČR v Hradci Králové
- 1999 – 2001 dobrovolník v Programu Pět P, Jihočeská univerzita
- 1999 – 2002 vedoucí na letních dětských integračních kanisterapeutických táborech a letních táborech pro děti trpící enurézou, Jihočeská univerzita
- 1998 – 2000 vedoucí přírodovědného kroužku, příprava a realizace příměstských táborů, Centrum ekologické a globální výchovy Cassiopeia
Rodina a zájmy:
- vdaná, dvě děti, tři kočky a pes
- dříve aktivní členka ČSOP v CHKO Český kras. Téma ochrany a tvorby životního prostředí je mi blízké. Zahradničení, turistika, čtení.