ALFA
S námi se to táhne lépe

Bc. Markéta Houserová

učitelka přírodovědných předmětů

Jaké zkušenosti ovlivnily můj úhel pohledu na výchovu a vzdělávání:

Můj problém a dar v jednom byl ten, že bylo mnoho předmětů, které mi ve škole šly v závislosti na vztahu s učitelem. Nikdy jsem nevěděla, co přesně chci dělat, a nechala jsem se velice ovlivňovat názory učitelů a mých rodičů. Moje životní kroky vedly od výběru střední školy v oboru analytické chemie až k samostudiu analytické psychologie a terapeutickým směrům, které mě začaly zajímat natolik, že jsem se nyní přihlásila na Pražskou psychoterapeutickou fakultu v rámci celoživotního vzdělávání. Moje životní cesta je cesta zkušenosti.  Nejsem nijak zvlášť dobrý student a teoretik. Vystřídala jsem mnoho prací, dobrovolnických činností i zemí, kde jsem pracovala, a kdybych tvrdila, že jsem vždy chtěla být učitelkou, kterou jsem se stala, tak bych lhala. Ono mi totiž vždycky připadalo, že učitelka je něco jako diagnóza. Mám jich v rodině několik…

Podstata mého zájmu ale byla vždy stejná. Nejvíce mě zajímali lidi a jejich prožívání. Ale úplně všichni. Díky sociálním bublinám, ve kterých jsem se pohybovala od základní školy do maturity, jsem si vyzkoušela polohy a role od nejlepší žákyně až po „absolutní průšvihářku“, která se bála chybovat a dostávat pětky, a proto radši chodila za školu. A v těchto momentech, kdy mi bylo ve škole nejhůř, natrefila jsem na tak hluboce lidský přístup od jedné mé paní učitelky a později i na vysoké škole od vedoucího mé bakalářské práce, který mě dokázal velice podpořit, že to ve mně zanechalo stopy.  Když jsem pracovala na své první základní škole jako asistentka pedagoga, odcházela jsem z ní s pocitem, že nemůžu učit, protože se mám sama stále co učit. Na rozdíl od dřívějška mě po 33 letech dohnaly nasbírané zkušenosti a vyvolaly ve mně pocit, že už mám také co předávat. Velmi si cením příležitosti učit v tak přátelském kolektivu se skvělým vedením, jako máme v Alfě.

Můžu tu ke svým životním zkušenostem a znalostem zapojit svoji hravost a lásku k vypravěčství příběhů a plně se tu realizovat. Koneckonců i moje diagnóza zní: divná učitelka. Protože nemám rodinu v podobě muže a dětí, dává mi toto momentálně ten největší smysl.

Vzdělání:

  • Sociální pedagogika (od 2023)
  • Specializace v pedagogice v oboru Pedagogické asistentství na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Další odborné vzdělání:

  • Rozdílový kurz speciální pedagogiky pro absolventy bakalářského studia pedagogického zaměření Masarykova univerzita
  • Víkendové workshopy zpěvu a hlasové dílny: Iva Bittová, Ridina Ahmed, Dalibor Neuwirt
  • Prázdninová dílna STORYSEČ – vyprávění a umění divadelní improvizace
  • Tanečně pohybová terapie – Akademie Alternativa (1. ročník)
  • Kurz pro zájemce o hostitelskou péči Děti patří domů
  • Fundraisingový seminář: Nadace Via
  • Metoda rozvoje kognitivních funkcí Reuvena Feursteina I.
  • Instruktor jógy – Bodhidharma, mezinárodní společnost čchi kung, z.s.
  • Kurz Úvod do inkluzivního vzdělávání

Praxe:

  • učitelka v SVP Alfa (od září 2020)
  • Koordinátor projektu Živá komunita – Sejdeme se v Nadaci a Zažít město jinak Svitavy
  •  Průvodce na příměstských táborech lesní školka Napísek,  Lidé v lese z.s.
  • Asistentka pedagoga Základní škola Svitavy, T.G.Masaryka
  • Zakladatel a koordinátor projektů Adoptuj Truhlík, Prádelna Laundry 38, Ateliér Chata 77
  • Asistentka pedagoga a vychovatelka ZŠ Kanice Brno
  • Doučování dětí ze sociálně slabého prostředí Charita Olomouc – Klub Khamoro

Zájmy:

  • Hudba a zpěv, tanec, malování – Ilustrace, četba, žonglování, příroda, vyprávění příběhů