ALFA
S námi se to táhne lépe

Mgr. Jaroslav Lainz, DiS.

etoped

Jaké zkušenosti formovaly můj pohled na výchovu dětí?

Vyrůstal jsem v prostředí jasně daných pravidel. V období puberty a dospívání, které jsem shodou okolností prožíval ve „zlatých devadesátých letech“ minulého století, jsem se nechával opájet přívalem svobody, která tenkrát přicházela a zároveň přinášela dosud nepoznaná úskalí. Měl jsem blízko k pomáhajícím profesím, konkrétně jsem se věnoval sociální práci s uživateli drog. Tato tématika mi byla blízká i proto, že přímo zasáhla několik osob v mém okolí. V rámci dalšího profesního zkoušení a objevování jsem začal pracovat jako vychovatel v Dětském diagnostickém ústavu v Hradci Králové. Od té doby jsem měl příležitost poznat péči o ohrožené děti z mnoha různých úhlů a pozic, což mi umožnilo udělat si o této problematice ucelený obrázek.

Jsem přesvědčen, že základem pro úspěšnou výchovu jsou milující a pečující rodiče, kteří jsou ale zároveň schopni svým dětem v potřebné míře nastavovat pravidla tak, aby jim pomohli se v životě zorientovat a začít žít vlastní plnohodnotný život. Tento přístup uplatňuji také při výchově svých dvou synů.

Při své práci se snažím pomáhat rodinám a dětem k tomu, aby se jim dařilo zvládat životní problémy, které je potkaly. Na mé práci mne fascinuje především různorodost a pestrost příběhů, které životní realita přináší, a možnost být u toho, pomáhat a moci sledovat, jak rodiny a děti své problémy zvládají.

„Dejte mi pevný bod a pohnu Zemí.“

Vzdělání:

  • Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta MU Brno
  • Sociální pedagogika se zaměřením na etopedii, magisterské studium, Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky
  • Sociální práce, VOŠ a SOŠ G. Habrmana, Česká Třebová

Další odborné vzdělání:

  • Na řešení orientovaný přístup v rámci metod sociální práce, Dalet Hlubočky, 160 hodin
  • 4×4, komplexní sebezkušenostní výcvik v práci s metodou zážitkové pedagogiky, Do světa, z.s., Strakonice, 162 hodin
  • Podpora zapojení žáků s PAS, NÚV Praha, 6 hodin
  • PowerPoint jako efektivní forma prezentace školy, NIDV, 8 hodin
  • Školní poradenství, Mgr. Michaela Veselá, 6 hodin
  • Problémové děti ve škole a školském zařízení, Fakta s.r.o. Žďár nad Sázavou, 6 hodin
  • Agrese a agresivita u dětí a mládeže a jejich řešení v pedagogické praxi, Fakta s.r.o., Žďár nad Sázavou, 6 hodin
  • Základní dovednosti školitele, probační program „Právo pro každý den“, Partners Czech o.p.s., 80 hodin
  • Motivační rozhovory a práce s klientem na změně, Semiramis o.s. (BASIC, FOCUS, SPECIAL – celkem 60 hodin)
  • Krizová intervence, Sdružení Podané ruce Brno o.s., 20 hodin
  • Výcvik terénních a kontaktních pracovníků, Laxus o.s. Hradec Králové, 20 hodin
  • Seminář profesní sebeobrany, Dětský diagnostický ústav v Hradci Králové, 4 hodiny
  • Hry pro zvládání agresivity a neklidu, Národní institut pro další vzdělávání, 8 hodin
  • S tebou mě baví svět, Institut zájmového vzdělávání MŠMT Hořovice, organizace volnočasových aktivit, 20 hodin
  • Kurz základních ICT znalostí a dovedností, ZŠ Bezručova, Hradec Králové
  • ŠANCE – projekt dalšího vzdělávání EU, Bremen, Německo, dvouměsíční stáž: 40 hodin kurz NJ, stáž v KC pro uživatele drog)

Praxe:

  • 2/2019 – dosud – etoped, SVP Alfa Svitavy
  • 2016 – 2019 – vychovatel, Dětský domov Moravská Třebová – zajišťování a organizace přímé výchovné činnosti s dětmi v ústavní péči, komunikace s rodiči a školami, tvorba výstupních dokumentů
  • 2015 – 2017 – lektor primární prevence, Pedagogicko – psychologická poradna Ústí nad Orlicí- zajišťování programů všeobecné a selektivní primární prevence v třídních kolektivech, konzultace a metodická podpora pedagogických pracovníků, tvorba výstupních dokumentů (zprávy z programů)
  • 2012 – 2015 – speciální pedagog – etoped, SŠ a ZŠ Nové Město nad Metují – individuální i skupinová práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především výchovnými problémy, práce s rodiči, metodická podpora pedagogů školy, prevence sociálně patologických jevů, tvorba školské dokumentace v oblasti prevence sociálně patologických jevů
  • 2012 – 2012 – školský poradenský pracovník, Městský úřad Náchod – práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především s výchovnými problémy, spolupráce s rodiči a pedagogy
  • 2007 – 2009 – (DPČ)  terénní sociální pracovník, sociální pracovník, Laxus, o.s., Hradec Králové – sociální práce s klienty v terénu, sociální práce s klienty v kontaktním centru
  • 2004 – 2012 – vychovatel, Dětský diagnostický ústav, SVP, ZŠ a ŠJ, Hradec Králové – plánování a realizace mimoškolní činnosti svěřených dětí, etopedická diagnostika, tvorba výstupních zpráv
  • 2002 – 2003 – camp counsellor, Environmental Education Center, University of Rhode Island, Rhode Island, USA – tvorba a realizace programu letních dětských táborů se zaměřením na přírodovědnou a environmentální výchovu

Rodina a zájmy:

Jsem ženatý a mám dva syny. S dětmi rád vyrážím na vodu a různé výlety. Večer si rád přečtu hezkou knížku a mám rád sci-fi.  Před lety jsem se potápěl a rád bych se k tomu ještě někdy vrátil. Pokud vyhraju v loterii, koupím si malou jachtu a obepluji svět.