Jaké zkušenosti formovaly můj pohled na výchovu dětí?
Za každým malým i větším “darebou” pořád vidím jenom dítě, které přišlo na svět s čistou duší. Děti nasávají jako houba všechny dobré i zlé informace a rodina a okolí vše formují a učí, jak se v sobě a ve světě zorientovat.
Jsem přesvědčena, že projevy špatného chování dětí nám vždy něco sdělují a to především nespokojenost a mnohdy i beznaděj. Já hledám společně s ostatními cestu k porozumění, snažím se je přivést k pocitu potřebnosti a k nalezení svého místa v rodině i v kolektivu dětí. Během své letité praxe jsem se setkala s rozličným přístupem rodičů k dětem. Pracovala jsem s dětmi, které přicházely z prostředí, kde vládla vulgarita a násilí a poznala jsem rezignující rodiče deptané dětmi, kdy jsem měla tendenci zasáhnout, ale můj pud sebezáchovy mi radil držet se zpátky. Také mě velmi zasáhla událost v rodině, kdy byl malý chlapec na ZŠ vystaven těžké šikaně od starších žáků se sexuálním podtextem. Rodiče, dnes nevyrovnaného dospělého s psychickými problémy, tehdy podlehli nátlaku vedení školy a místo odborné péče a profesionálního přístupu se situace řešila nikoli ve vztahu k potřebám oběti a potrestání agresorů, ale s cílem neovlivnit dobré jméno školy. Takový přístup je pro mě nepřijatelný a neomluvitelný. Má práce má pro mě smysl, protože pracuji v prostředí, kde s podobnými situacemi umíme poradit a věřím, že naše práce mimo jiné přispívá i k tomu, aby se podobné případy už neopakovaly.
Výchova dětí je pro mne především zdravý rovnocenný vztah bez povyšování, ponižování a zesměšňování, s přirozenou autoritou s humorem a s velkým dílem lidskosti. Podporuji svobodu projevu a přeji si, aby mi děti důvěřovaly. Tak, jak jsem naslouchala své dceři, tak naslouchám dětem, které jsou mi svěřeny. Vím, že dobré slovo, pohlazení nebo objetí se vždy člověku vrátí a od dětí dvakrát. Vždy mě potěší, když na mě vzpomínají. To mě utvrzuje ve víře, že žádné děti nejsou ztracené případy. Mým úkolem je se nikdy nevzdávat a stále hledat cestu, jak je podpořit a pomoci jim nalézt zpět svoje místo, v kolektivu, ve škole, v rodině a ve světě.
To nejdůležitější v životě je zadarmo – spánek, smích, rodina, přátelství, objetí a láska.
Vzdělání:
- Pedagogická fakulta Hradec Králové 5 semestrů
- Střední pedagogická škola, Litomyšl
- Škola výtvarných umění Brno
Další odborné vzdělání
- Základní uživatelské ICT znalosti a dovednosti Praha
- Jazykový kurz anglického jazyka
- Poruchy chování a možnosti jejich zvládání, aktivní sociální učení, reflexe konkrétních problematických příkladů z pedagogiky
- Rizikové chování dětí a mládeže
- Vzdělávání žáků se speciálními potřebami
- Nové výtvarné techniky a jejich propojení s výukou Brno
- Zážitková pedagogika a výchovná dramika Olomouc
- Emoční inteligence a sociální dovednosti
- Grunnlaget
- Encouragement
- Anamnestický rozhovor
- Základy arteterapeutických technik Olomouc
- Poruchy citové vazby
Průběh zaměstnání
- Od 2014 – SVP Alfa vychovatelka a učitelka dějepisu, ruštiny a němčiny
- 2010 – Základní umělecká škola Svitavy – učitelka výtvarné oddělení
- Diakonie ČCE Praha lektorka projektu „Kudy kam“ – vzdělávání žáků základních a středních škol v oblasti lidských práv, práv dítěte
- 1997 – 2010 Speciální ZŠ MŠ a PrŠ Moravská Třebová učitelka
- 1987 – 1997 Zvláštní škola Moravská Třebová vychovatelka
- 1985 – 1987 Základní škola Boršov – učitelka
- 1983 – 1985 ONV Svitavy odbor školství – vedoucí odd. estetiky a spol .věd
- 1981 – 1983 ONV Svitavy odbor kultury – knihovnice
- 1979 – 1981 ONV Svitavy odbor školství – učitelka
- 1978 – 1979 ONV Svitavy odbor školství – učitelka
Rodina a zájmy:
- vdaná, jedna dcera
- historie, výtvarné umění, četba, hudba, cestování, kynologie