Jaké zkušenosti formovaly můj pohled na výchovu dětí?
Výchovných přístupů a metod v současné době existuje nespočet, stejně tak odborné i laické literatury. Osobně mě nejvíce zaujaly a oslovily myšlenky zaměřené na partnersky pojatou výchovu, založenou na dialogu. S tímto tématem jsem měla možnost se seznámit na kurzech „Respektovat a být respektován“, tyto teoretické poznatky jsem se snažila převést do praxe jak u výchovy svých dětí, tak především při práci s dětmi. Působila jsem v malotřídní škole, kde přístup k dětem byl lidský, vřelý, plný pochopení, ale také se spoustou pravidel, na která se dbalo a bylo potřeba je dodržovat. Tato zkušenost byla pro mě velmi cenná. Díky tomuto konceptu jsem si uvědomila nebezpečí spojená s autoritativní – mocenskou výchovou. Také jsem si sama v praxi ověřila, že odezvou využití moci nad dítětem bývá vzdor, vzpoura, či boj o moc vůči autoritě. Naopak právě cílem partnerského modelu je vést děti (a nejen je) k zodpovědnosti za své chování a rozhodnutí. Učí je přijímat normy chování, vnímat hodnoty a řídit se podle nich i v situacích, kdy je nikdo nevidí.
„Než začnete jednat, naslouchejte.
Předtím než zareagujte, přemýšlejte.
Předtím, než začnete kritizovat, vyčkejte.
Předtím, než to vzdáte, alespoň to zkuste.“
Ernest Hemingway
Vzdělání
- Speciální pedagogika – vychovatelství, Univerzita Palackého, Olomouc
- Speciální pedagogika – poradenství, Univerzita Palackého, Olomouc
Další odborné vzdělání
- Na řešení orientovaný přístup v rámci metod sociální práce
- Hodnocení traumatu u mladších dětí
- Poruchy citové vazby
- EEG Biofeedback
- Sandspiel
- Vedení poradenského rozhovoru
- Respektovat a být respektován
Praxe
- Speciální pedagog – etoped SVP Alfa (od 2021)
- Vychovatelka (2019/2021)
- Koordinátor evropského projektu (speciální pedagog 2018/2019)
- Asistent pedagoga (2016/2018)
- V rámci studia jsem absolvovala praxe v Dětském centru Svitavy, ve Výchovném ústavu Vysoké Mýto, v Bonanze Svitavy
Rodina a zájmy
- 2 děti a partner
- Cyklistika, turistika, cestování, četba, film