ALFA
S námi se to táhne lépe

Marie Vaculíková

vychovatelka

Jaké zkušenosti formovaly můj pohled na výchovu dětí?

Za každým malým i větším “darebou” pořád vidím jenom dítě, které přišlo na svět s čistou duší. Děti nasávají jako houba všechny dobré i zlé informace a rodina a okolí vše formují a učí, jak se v sobě a ve světě zorientovat.

Jsem přesvědčena, že projevy špatného chování dětí nám vždy něco sdělují a to především nespokojenost a mnohdy i beznaděj. Já hledám společně s ostatními cestu k porozumění, snažím se je přivést k pocitu potřebnosti a k nalezení svého místa v rodině i v kolektivu dětí. Během své letité praxe jsem se setkala s rozličným přístupem rodičů k dětem. Pracovala jsem s dětmi, které přicházely z prostředí, kde vládla vulgarita a násilí a poznala jsem rezignující rodiče deptané dětmi, kdy jsem měla tendenci zasáhnout, ale můj pud sebezáchovy mi radil držet se zpátky. Také mě velmi zasáhla událost v rodině, kdy byl malý chlapec na ZŠ vystaven těžké šikaně od starších žáků se sexuálním podtextem. Rodiče, dnes nevyrovnaného dospělého s psychickými problémy, tehdy podlehli nátlaku vedení školy a místo odborné péče a profesionálního přístupu se situace řešila nikoli ve vztahu k potřebám oběti a potrestání agresorů, ale s cílem neovlivnit dobré jméno školy. Takový přístup je pro mě nepřijatelný a neomluvitelný. Má práce má pro mě smysl, protože pracuji v prostředí, kde s podobnými situacemi umíme poradit a věřím, že naše práce mimo jiné přispívá i k tomu, aby se podobné případy už neopakovaly.

Výchova dětí je pro mne především zdravý rovnocenný vztah bez povyšování, ponižování a zesměšňování, s přirozenou autoritou s humorem a s velkým dílem lidskosti. Podporuji svobodu projevu a přeji si, aby mi děti důvěřovaly. Tak, jak jsem naslouchala své dceři, tak naslouchám dětem, které jsou mi svěřeny. Vím, že dobré slovo, pohlazení nebo objetí se vždy člověku vrátí a od dětí dvakrát. Vždy mě potěší, když na mě vzpomínají. To mě utvrzuje ve víře, že žádné děti nejsou ztracené případy. Mým úkolem je se nikdy nevzdávat a stále hledat cestu, jak je podpořit a pomoci jim nalézt zpět svoje místo, v kolektivu, ve škole, v rodině a ve světě.

To nejdůležitější v životě je zadarmo – spánek, smích, rodina, přátelství, objetí a láska.

Vzdělání:

  • Pedagogická fakulta Hradec Králové 5 semestrů
  • Střední pedagogická škola, Litomyšl
  • Škola výtvarných umění Brno

Další odborné vzdělání

  • Základní uživatelské ICT znalosti a dovednosti Praha
  • Jazykový kurz anglického jazyka
  • Poruchy chování a možnosti jejich zvládání, aktivní sociální učení, reflexe konkrétních problematických příkladů z pedagogiky
  • Rizikové chování dětí a mládeže
  • Vzdělávání žáků se speciálními potřebami
  • Nové výtvarné techniky a jejich propojení s výukou Brno
  • Zážitková pedagogika a výchovná dramika Olomouc
  • Emoční inteligence a sociální dovednosti
  • Grunnlaget
  • Encouragement
  • Anamnestický rozhovor
  • Základy arteterapeutických technik Olomouc
  • Poruchy citové vazby

Průběh zaměstnání

  • Od 2014 – SVP Alfa vychovatelka a učitelka dějepisu, ruštiny a němčiny
  • 2010 Základní umělecká škola Svitavy – učitelka výtvarné oddělení
  • Diakonie ČCE Praha  lektorka projektu „Kudy kam“ – vzdělávání žáků základních a středních škol v oblasti lidských práv, práv dítěte
  • 1997 – 2010 Speciální ZŠ MŠ a PrŠ Moravská Třebová  učitelka
  • 1987 – 1997 Zvláštní škola Moravská Třebová vychovatelka
  • 1985 – 1987 Základní škola Boršov – učitelka
  • 1983 – 1985 ONV Svitavy odbor školství – vedoucí odd. estetiky a spol .věd
  • 1981 – 1983 ONV Svitavy odbor kultury – knihovnice
  • 1979 – 1981 ONV Svitavy odbor školství – učitelka
  • 1978 – 1979 ONV Svitavy odbor školství – učitelka

Rodina a zájmy:

  • vdaná, jedna dcera
  • historie, výtvarné umění, četba, hudba, cestování, kynologie