ALFA
S námi se to táhne lépe

Mgr. Jan Mazák

vedoucí oddělení, etoped

Jaké zkušenosti formovaly můj pohled na výchovu dětí?

Mé rané kroky formovala vesnice. Tamní lesy, potoky a rybníky byly mým hřištěm. Když jsem v páté třídě musel přestoupil na základní školu do blízkého města a začal dennodenně dojíždět, tak jsem zjistil, že mám problém. Ten byl zejména v českém jazyce, jelikož v matematice jsem měl vždy dobré známky. Myslím, že mám nejspíš nediagnostikovanou dysortografii. Takže na základní škole jsem se dost trápil. Nakonec jsem ji však zdolal a zamířil na učební obor. Volba padla na elektrikáře, jelikož jsem rád hrával počítačové hry. Věřte mi, vím, jaké je to být kluk, co není úspěšný ve studiu a hledá sám svou cestu ve světě, kde mu jen těžko někdo poradí a kde je spousta svodů a nástrah i v podobě návykových látek. Nakonec jsem vystudovaný elektrikář, slaboproudař a mám dokonce výuční list s vyznamenáním. Když jsem na učňáku pod lavicí čítal Prokleté básníky, paní učitelka třídní si zavolala moji mamku, jestli jsme se náhodou nespletli ve výběru školy. Do té doby mě ani ve snu nenapadlo, že ve mně může někdo vidět něco víc. Nakonec jsem povzbuzen zamířil na pedagogickou střední školu, zejména kvůli hudbě, divadlu a umění. Pak jsem začal cestovat stopem po Evropě, abych si rozšířil povědomí o světě a lidech. A pak už to bylo jen hezké…
Vím, že jsme různí, že máme různé příběhy. Díky sebezkušenostnímu studiu na vysoké škole i výcviku v rodinné terapii jsem nahlédl pod pokličku svého příběhu a příběhů dalších lidí. Také vím, jaké je to být otec a manžel (už přes deset let). Ve své praxi se snažím být zvědavý, co přinášejí děti a dospělí, kteří ke mne chodí pro rady. Nesoudit. Pomoci najít cestu. Jejich vlastní cestu životem.

Vzdělání:

  • Výcvik v párové terapii
  • Výcvik v rodinné terapii psychosomatických poruch; Institut rodinné terapie a psychosomatické medicíny v Liberci
  • Speciální pedagogika – dramaterapie; Univerzita Palackého v Olomouci
  • Studium čínského jazyka; Sichuan Normal University, College of International Education
  • Pedagogika volného času; Vyšší odborná škola pedagogická a Střední pedagogická škola v Litomyšli
  • Elektrikář slaboproud; Střední odborné učiliště a odborné učiliště Česká Třebová

Další odborné vzdělání:

  • Výcvik v párové terapii
  • Poruchy citové vazby
  • EEG Biofeedback
  • Hypnoterapie
  • Sandplay
  • Pomáhat příběhem
  • Muzikoterapie
  • Encouragement
  • Mediace v prostředí rodiny
  • Stavba nízkých lanových překážek
  • Šikana ve školním prostředí a její řešení II.
  • Šikana jako narušení vztahů ve skupině
  • Anamnestický rozhovor v poradenské praxi
  • Dynamika problémového chování – jak porozumět nevhodnému chování dětí
  • Výcvik v Transformativní mediaci
  • ZDrSEM – pracovní činnost zdravotníka zotavovacích akcí
  • Terapie loutkou
  • Workshop Rolový systém s Marie Hodemarska
  • „Kdo si hraje, nezlobí“ (akreditovaný kurz zaměřený na přípravu a organizaci společenských, týmových, táborových, apod. her )
  • Nové metody sociální práce s ohroženou rodinou se zaměřením na rodinné konference
  • Akreditovaný (MPSV) vzdělávací program (12 hodin): „Zn. Náhradní rodič aneb jak aktivně nacházet náhradní rodiče“
  • Workshop Neuro-drama se Sue Jannings
  • Seminář rétoriky s Alfrédem Strejčkem
  • Workshop skaskoterapie Igor V. Vachkov
  • FMT metoda
  • Muzikoterapeutický seminář
  • Kurz Baolovských technik
  • Víkendový vzdělávací kurz nadace telefonica O2 v rámci získání grandu na divadlo v psychiatrické léčebně v Kroměříži; pod vedením školy Lipnice (navštívené programy: poskytování zpětné vazby, osobnostní typologie, základy asertivního jednání, grafický design, fotografie)
  • „Hry pro každou příležitost 2“ (akreditovaný kurz v rámci programu „Klíče pro život“)
    Odbornostní setkání (akreditovaný kurz v rámci programu „Klíče pro život“ v rozsahu 15 hodin)
  • Stáž v SVP Domek Zlín
  • Stáž v SVP Archa
  • Stáž v SVP Návrat HK

Aktivní účast na konferencích:

  • PhD existence
  • III. Speciálně pedagogické dny v Olomouci
  • Kriminologické dny
  • Taetroterapeutická konference
  • Adiktologická konference v Olomouci
  • Konference k problematice šikany a kyberšikany

Praxe:

  • Vedení Outdoorových skupin pro děti s poruchami chování
  • Lektor preventivního zážitkového programu „Cesta“
  • Etoped ve Středisku výchovné péče Svitavska ALFA
  • Tera (expresivní terapie); organizační pracovník
  • Výzkumný dramaterapeutický projekt Univerzity Palackého v Olomouci pod vedením Prof. Milana Valenty a PhDr. Mgr. Martina Slabého v Psychiatrické nemocnici v Kroměříži (2013: oddělení 18B – poruchy neurotického rázu; 2014: oddělení 17B – závislosti na nealkoholových drogách)
  • Čtyřměsíční projekt ve Speciální škole v Čínské lidové Republice zaměřený na využití a roli materiálu v dramaterapeutickém procesu s dětmi s mentálním postižením
  • Realizace programů a tvorba metodik primární prevence na školách a pro školní preventisty (Kappa-help Přerov)
  • Víkendové a prázdninové (maximálně čtrnáctidenní) respitní pobyty v roli respitního pracovníka i vedoucího pro pěstounské rodiny s dětmi (jak biologickými, tak v pěstounské péči) + vzdělávání pěstounů pod organizací Děti patří domů (programový instruktor, vedoucí akcí, lektor vzdělávání od r. 2017 lektor akreditovaného programu „Respit není hlídání“)
  • Divadlo v Psychiatrické léčebně Kroměříž (s psychotickými pacienty s chronickou diagnózou
    (schizofrenie); projekt „Před oponou, za oponou“ pod záštitou „ThinkBig“)
  • Asistence v rozvojovém dramatickém programu ve SPOLU Olomouc a asistence u klientů při výjezdu do Německa a do Prahy (+v rámci profesního vzdělávání v neziskovém sektoru jsem absolvoval akreditovaný víkendový kurz)
  • Dům dětí a mládeže Olomouc, Externí učitel kytarových lekcí
  • 160 hodin; Sebezkušenostních dramaterapuetických kurzů zaměřených na práci se skupinovou dramaterapií + základní znalost dramiky a muziko, poeto, biblio, arte a tanečně-pohybové terapie
  • 8 hodin; P-centrum, Olomouc
  • 8 hodin; SPOLU Olomouc
  • 80 hodin; Kontaktní centrum pro uživatele nealkoholových drog, Olomouc
  • 80 hodin; Dětský domov, Horní Čermná
  • 80 hodin; Středisko výchovné péče Domek, Zlín
  • 16 hodin; Dramaterapeutických lekcí v Diagnostickém ústavu Sv. Kopeček Olomouc
  • 40 hodin; Stáž v Jedličkově škole v Praze (plavecká asistence, asistence, apod.)
  • Člen organizačního týmu konference expresivních terapií „Společný prostor“ UP Olomouc
  • Člen studentského dramaterapeutického divadla DÁVIDLO a jiných divadelních spolků již od střední školy
  • 20 hodin; Mateřská škola Litomyšl
  • 20 hodin; Domov mládeže pedagogické školy, Litomyšl
  • 80 hodin; Základní škola Opatovec
  • 80 hodin; Mateřská zdravá škola Moravská Třebová
  • 80 hodin; Mateřská škola, Svitavy-Lačnov
  • 120 hodin; Waldorfská základní škola, Olomouc

Rodina a zájmy:

  • ženatý, 3 děti
  • vysokohorská turistika, četba, hudba, divadlo, zahrada